Vila v Praze

Bílkova vila v Mickiewiczově ulici na Hradčanech vznikla v roce 1911 podle autorova vlastního návrhu na přírodní téma. Už zvenku si můžeme povšimnout, že má tvar mezikruží symbolizující stopu kosy, což vyjadřuje představu obilného pole. Zdi z režného cihlového zdiva jsou rytmicky členěny světlými sloupy symbolizujícími snopy klasů, které připomínají egyptskou architekturu.

Bílkově představě byla podřízena i koncepce interiérů, vnitřní výzdoba i zařízení, které si většinou sám vyráběl. Interiér tvoří vlastní prostorný ateliér prostupující stavbou i vzájemně propojené obytné místnosti. Dům je několika vchody přímo propojen se zahradou, s přírodou, která ho obklopuje. Tento „Gesamtkunstwerk“ je ojedinělým projevem expresivně symbolické linie secesního umění ve střední Evropě.

Od roku 1963 je Bílkova vila spravována GHMP (galerie hlavního města Prahy) a jsou zde kromě původního vybavení interiéru prezentována jeho díla z vrcholného období.

Vila Františka Bílka je považována za jednu z vrcholných a nejpůvodnějších architektur českého symbolismu. Tuto stavbu inspirovala básně „Apoteóza klasů“ ze sbírky Otokara Březiny „Stavitelé chrámů“. Architektura vily i její nábytek jsou inspirovány přírodou, a to i v nejmenších detailech, jako jsou kliky, okna, lustry, vázy nebo kování.

Původně měla být v ose domu socha Mojžíše jako symbolu starozákonního Hospodáře. Nakonec byla tato socha nahrazena sochou Jana Amose Komenského při opouštění vlasti. Venku se nachází reliéf „Mistře, kde bydlíš“.

František Bílek měl duchovní až mystické vidění architektury. Tvrdil, že vesmír je architektonickým dílem, bůh stavitelem, a stavba je paralelou ke stvoření. Pro něj byl chrám obrazem světa. Krb a podkroví jsou symbolem zakotvení.

Symbolika obilí je patrná v celé vile. Klas je symbolem životodárné plodnosti a pole pak symbolizuje život. Obdělávání pole může představovat otroctví a utrpení, ale také duchovní život a cestu ke spáse. Egypt byl pro Františka Bílka dějištěm biblických příběhů.

Velký význam má také sloup, který představuje vertikálu a je protějškem jeho soch hrdinů. Bílkova vila byla jednou z prvních vil v Praze s rovnou střechou.